Zwangerschap / controle / screening / leefwijzen / klachten / regelen

Zwangerschapsklachten

Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken; de zwangerschapskwalen. De één heeft er meer last van dan de ander. Het hoort erbij, maar lastig is het soms zeker. Hier volgen wat tips en adviezen om je zwangerschapsgeluk niet te laten verpesten.

Misselijkheid
Veel vrouwen hebben de eerste 3 maanden last van misselijkheid, dit komt door het zwangerschapshormoon HCG. Na ongeveer 3 maanden nemen andere hormonen de werking van HCG over en verdwijnt de misselijkheid meestal.

  • Drink en eet iets voor je opstaat. Laat je partner een beschuitje met een kopje thee maken of leg 's avonds al iets klaar.
  • Eet kleine hoeveelheden verdeeld over de dag, geen grote maaltijden.
  • Je kunt ook misselijk worden van bepaalde geuren, zoals bij koken.
  • Als je echt niets binnen houdt, neem dan contact met ons op.


Vermoeidheid

Veel vrouwen zijn de eerste 3 maanden moe, dit komt door het zwangerschapshormoon HCG. Na ongeveer 3 maanden nemen andere hormonen de werking van HCG over en krijg je meer energie.

  • Gun jezelf een dagje vrij, ga lekker vroeg naar bed en slaap uit.
  • Neem langere pauzes op je werk.
  • Zorg dat je niet teveel te doen hebt als je 's avonds thuis komt.
  • Als je 's ochtends niet meer je bed uit kan komen, overleg dan met je werkgever, een uurtje later beginnen en een uurtje eerder klaar kan veel schelen.


Bandenpijn

Bandenpijn is een pijn meestal laag aan de zijkant van je buik uitstralend naar je liezen. Soms zijn het pijnscheuten, soms een aanhoudende pijn die zich verergert als je een plotselinge beweging maakt. En hoe vervelend ook, het is een goed teken, je buik en dus je baby groeit.

  • Soms helpt het een buikband te dragen.
  • Doe even rustig aan en sta langzaam op.
  • Een warme douche of met een warme kruik in bed.


Harde buiken

Harde buiken is een normaal verschijnsel in je zwangerschap. Je baarmoeder is een spier en die trekt soms samen. Een aantal keer per dag is normaal. Heb je heel veel last van harde buiken dan kan daar een oorzaak voor zijn en is het goed ons dit te laten weten.

  • Het kan een teken zijn dat je te druk bent, doe even een weekendje niets of neem een dagje vrij en kijk of het minder wordt.
  • Het kan zijn dat je een blaasontsteking hebt, misschien heb je ook pijn in je onderbuik of een branderig gevoel bij het plassen. Laat je urine altijd even controleren bij je huisarts om een blaasontsteking uit te sluiten.


Maagzuur

Onder invloed van hormonen worden alle spieren in het lichaam slapper en de botten weker. Dat geldt ook voor de kringspier tussen de slokdarm en de maag. De spier sluit niet goed af, hierdoor kan er maagzuur in je slokdarm komen. Aan het einde van je zwangerschap drukt je kindje ook nog eens tegen je maag waardoor het kan verergeren.

  • Eet niet te vet.
  • Eet niet teveel prikkelende stoffen, zoals koffie, scherpe kruiden, citrusvruchten, koolzuurhoudende dranken.
  • Eet kleine porties verdeeld over de dag.
  • Eet rustig en kauw goed.
  • Als je er 's nachts last van hebt, slaap een beetje rechtop, kussens onder je matras.
  • Eet 2 uur voordat je naar bed gaat niet meer, dit zorgt voor minder zuur in je maag.


Obstipatie (verstopping)
Door de hormonen en de verminderde ruimte voor je darmen wordt de werking van je darmen trager. De ontlasting wordt hard en je krijgt een moeizame stoelgang.

  • Drink heel veel, minimaal 2 liter per dag.
  • Eet vezelrijk, bruin brood, rogge brood, veel fruit (ook gedroogd fruit zoals pruimen en abrikozen) en groente. Een schepje zemelen door je yoghurt helpt ook goed. Maar bedenk dat vezelrijk eten alleen helpt als je er ook veel bij drinkt.
  • Beweging zet je darmen in beweging.
  • Lijnzaad is natuurlijk en werkt laxerend, te koop bij natuurwinkels.


Rugpijn en bekkenklachten

Al vroeg in de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat je bindweefsel verslapt. Hierdoor komt je bekken wat "los" te zitten. Dat is fijn voor de bevalling maar minder fijn tijdens je zwangerschap. Je verliest steun, kan pijn krijgen in je SI-gewrichten laag in je rug, in je heupen en liezen. Je zenuwen kunnen klem komen te zitten waardoor je een slapend gevoel in je been krijgt en je gaat waggelen. De ernst van de klachten kan enorm verschillen, van af en toe een zeurderige pijn in de onderrug tot niet meer kunnen lopen.

  • Beweeg rustig, vooral bij asymmetrische bewegingen als trappen lopen.
  • Sta altijd op twee benen.
  • Ga niet met je benen over elkaar zitten.
  • Loop niet op hoge hakken.
  • Til geen zware tassen.
  • Soms geeft een buikband verlichting.
  • Ga even zitten als je de pijn voelt.
  • Een evenwicht tussen rustig bewegen en rust werkt het beste.
  • Bij ernstige klachten laat je begeleiden door een mensendiecktherapeut of een fysiotherapeut.


Rusteloze benen en krampen

Door de verminderde doorbloeding in je benen kun je onrustige benen en krampen krijgen.
Dit is meestal bij rust in bed.

  • Neem wisselbaden.
  • Laat je partner de benen masseren met olie voor het slapen gaan.
  • Strek bij kramp het been; je tenen naar je neus.
  • Beweeg even je benen, draai rondjes met je voeten.


Schimmelinfectie

Als je zwanger bent ben je gevoeliger voor schimmelinfecties bij je vagina. Dit komt omdat de zuurgraad verandert. Het is geen gevaar voor je kindje maar het is wel vervelend. Meer afscheiding is normaal, als het gaat jeuken moet je je laten behandelen door je huisarts.

  • Draag katoenen ondergoed.
  • Was je vagina niet met zeep.
  • Eet niet teveel suiker.


Spataderen en aambeien

Door de verslapping van het bindweefsel in je vaten (onder invloed van hormonen) en de verminderde bloedterugvoer in je benen kunnen spataderen ontstaan. Deze kunnen op verschillende plekken ontstaan, op je benen, bij je vagina, bij je anus (aambeien). Om spataderen te voorkomen moet je zorgen voor een goede doorbloeding in je benen. Meestal verdwijnen je aambeien of spataderen grotendeels na je bevalling.

  • Zit niet met je benen over elkaar.
  • Beweeg je voeten als je lang stil zit.
  • Leg je benen omhoog als je zit.
  • Probeer niet lang te staan.
  • Blijf in beweging.
  • Draag geen knellende kousen.
  • Neem wisselbaden, zet de warme douche op je benen, dan de koude, warme, etc.
  • Bij ernstige spataderen aan je benen kunnen steunkousen een uitkomst bieden.
  • Bij vaginale spataderen en aambeien: leg een washandje met ijsklontjes erop voor drukvermindering en pijnstilling.
  • Bij aambeien: houd je ontlasting soepel en druk niet hard mee tijdens de stoelgang.
  • Eventueel kun je pijnlijke aambeien terugduwen. Ook mag je een aambeienzalf gebruiken die geschikt is voor zwangeren.


Vochtvasthouden en tintelende vingers
Je kunt in je zwangerschap behoorlijk opzwellen. Je voeten, benen, vingers of gezicht worden dik. Dit komt voornamelijk aan het einde van je zwangerschap voor. De druk op je vaten neemt door je dikke buik toe en zo is de doorstroming minder goed en gaat het vocht je bloedsomloop uit. Je vingers kunnen gaan tintelen omdat je zenuwen door het vocht in de verdrukking komen. Bij een hoge bloeddruk kan het vochtvasthouden verergeren.

  • Zorg voor beweging, van je handen en je benen.
  • Slaap 's nachts met je voeteneinde een beetje omhoog.
  • Zit je lang, leg je benen omhoog.
  • Raar maar waar, drink veel.


Jeuk

De oorzaak van zwangerschapsjeuk is de verhoging van de concentratie galzure zouten in het bloed doordat ze niet goed kunnen worden afgevoerd. Na de bevalling verdwijnt de jeuk vanzelf.

  • Neem een lauwe douche
  • Draag luchtige kleding van natuurlijke materialen
  • Doe mentholpoeder/gel op de jeukende plekken
  • Gebruik zo min mogelijk zeep en vermijd geparfumeerde bodylotion


Slecht slapen
Dit komt veel voor in de zwangerschap en komt o.a doordat je minder comfortabel kunt liggen en omdat je vaker moet plassen. Ook de geestelijke onrust, die de aanstaande bevalling en het moederschap teweeg kunnen brengen, zorgt voor verminderde nachtrust.

  • Drink ’s avonds geen koffie en thee
  • Neem een warm bad/douche, warme melk of ga een blokje om
  • Probeer ontspannen te gaan slapen
  • Lukt het niet weer in slaap te vallen maak er dan geen punt van en zoek afleiding.